Novosti

Zbog velikog broja upita, Hrvatska obrtnička komora izradila je dokument s najčešćim pitanjima i odgovorima vezanim uz izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe.

Dokument s najčešćim pitanjima i odgovorima dostupan je za preuzimanje na dnu stranice.

Snimku edukacije na temu bitnih promjena u taksi prijevozu možete pogledati ovdje, a prezentaciju s edukacije pronaći ćete također pri dnu stranice.

 
 

Državne nekretnine objavile su i treći ovogodišnji natječaj za zakup poslovnih prostora u vlasništvu RH, a ponuđeni prostori nalaze se u gradovima: Zagreb, Cres, Karlovac, Osijek, Petrinja, Pula, Rijeka, Umag, Varaždin i Vukovar.

Ponude se zaprimaju do 28. travnja 2025do 12 sati.

U Zagrebu se daje u zakup 8 poslovnih prostora (prvotno 9; za prostor oglašen u Šeferovoj 10 objavljena je obavijest o djelomičnom poništenju natječaja), u Rijeci je ponuđeno pet, tri su u Osijeku, a po jedan u preostalim gradovima.

Obilasci i pregledi prostora organizirani između 14. i 17. travnja prema rasporedu objavljenom u javnom pozivu Z-3/25. Kod obilaska prostora nije potrebna prethodna najava, a na natječaju mogu sudjelovati pravne osobe, obrtnici ili osobe koje obavljaju samostalnu profesionalnu djelatnost.

Više informacija pronađite OVDJE.

Fotografije prostora s tlocrtima mogu se pronaći OVDJE.  

Foto: Freepik.com

HAMAG-BICRO najavio je nove financijske instrumente namijenjene turističkom sektoru, s posebnim naglaskom na obiteljske i male hotele. Potpore će se usmjeriti na ulaganja usmjerena na zelenu tranziciju – projekte energetske učinkovitosti, ugradnju dizalica topline, solarnih sustava i druge oblike ulaganja u održivu energetiku.

Program će se provoditi putem Ministarstva regionalnog razvoja, u suradnji s HBOR-om i pet poslovnih banaka. Ukupan iznos kreditne linije iznosi gotovo 300 milijuna eura, a korisnicima će biti omogućeni krediti do iznosa od 3 milijuna eura. Za projekte koji ostvaruju energetsku uštedu od najmanje 60%, predviđen je povrat do 50% iznosa, odnosno djelomični otpis glavnice kredita – do najviše 1,5 milijuna eura. Povrat sredstava bit će proporcionalan postignutim energetskim uštedama. Prema dostupnim informacijama objava se očekuje krajem godine.

Pozivamo sve zainteresirane da prate objave HAMAG-BICRO-a i drugih nadležnih tijela kako bi pravovremeno dobili informacije o uvjetima i dostupnim potporama.

Foto: Freepik.com

Hrvatska obrtnička komora ponovno je ukazala na probleme s kojima se u poslovanju, a vezano za zdravstveno osiguranje susreću obrtnici te zatražila izmjene Zakona putem e-Savjetovanja koje je završilo 5. travnja 2025.

S ciljem rasterećenja obrtnika, ponovljen je zahtjev HOK-a da se obrtniku omogući oslobođenje od plaćanja doprinosa i pravo na naknadu nakon 14 dana bolovanja. Također, ponovno je ukazano na problematiku da obrtnik koji u trenutku otvaranja bolovanja ima dug za zdravstveno osiguranje čak i 0,01 eura, ima pravo koristiti samo hitnu medicinsku pomoć, a puni opseg prava tek nakon što obrtnik podmiri dug za doprinos.

"Kako prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja obuhvaćaju i pravo na novčanu naknadu, primjena ove odredbe u praksi za obrtnike izaziva probleme koji predstavljaju njihovu diskriminaciju u odnosu na ostale građane RH. Primjerice, obrtniku koji nije dva mjeseca platio doprinos za zdravstveno osiguranje, pogotovo ako je nastupila bolest ili ozljeda na radu, naknada za bolovanje priznaje se tek od dana uplate duga. Smatramo da mu je potrebno pravo na naknadu priznati od dana nastupa bolesti ili ozljede, jer je upravo za tu činjenicu vezano ostvarivanje prava na bolovanje odnosno na odsutnost s posla radi spriječenosti za rad uzrokovane bolešću ili ozljedom", smatra predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.

HOK je ponovio i svoj zahtjev da se isplata naknade za bolovanje radnika na teret poslodavca treba smanjiti na razdoblje do 14 dana (dva tjedna). Naime, u takvim situacijama poslodavci su suočeni s predugim razdobljem u kojem je potrebno obračunati i isplatiti na svoj teret bolovanje radniku koji je izvan rada, a drugi radnik koji preuzima obveze radnika koji je trenutno na bolovanju u pravilu za to razdoblje dobiva stimulaciju za rad, ili mu se obračunavaju i plaćaju prekovremeni rad ili se mora zaposliti dodatnog radnika te zapravo poslodavac za to razdoblje ima „dvostruki trošak“.

Dodatni problem koji se javlja je i obveza poslodavca da naknadu plaće nakon 42 dana također isplaćuje poslodavac na svoj teret te naknadno potražuje povrat sredstava od HZZO-a, što financijski opterećuje poslovanje, posebno za radnike starije od 70 godina koji u potpunosti padaju na teret poslodavca. Prema javno dostupnim podacima, u Hrvatskoj je najčešće trajanje bolovanja 14 dana.

Đurđica Mostarčić, predsjednica Sekcije računovođa HOK-a, navodi i problem koji u praksi stvara priznavanje prava na bolovanje te naknade plaće za vrijeme bolovanja prouzročenog ozljedom na radu ili profesionalnom bolesti. Naime, za razliku od „običnog“ bolovanja, naknadu za bolovanje isplaćuje HZZO od prvog dana bolovanja, ali tek nakon priznate ozljede na radu. To znači ispravak plaća za nekoliko mjeseci unatrag, ispravak platnih lista, ispravak već provedenih knjiženja, ispravak JOPPD obrasca. Stoga je predloženo da se u dogovoru s Ministarstvom financija pronađe način obrade ovakvih naknadnih podataka.

Ponovljen je i zahtjev da HZZO uskladi svoj način obračuna kada radnik koristi bolovanje za dijete mlađe od 7 godina. Sekcija računovođa HOK-a traži da se primjenjuje propisani način obračuna, točnije da naknada plaće radnicima treba biti vezana uz osnovicu za naknadu plaće (prosjek plaće), limitirana proračunskom osnovicom, a ne vezana uz proračunsku osnovicu. Trenutni način obračuna refundacije ide na štetu radnika i poslodavca.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izdalo je Uputu o korištenju taksimetra odnosno aplikacija prilikom obavljanja autotaksi prijevoza putnika sukladno Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu (Narodne novine, 41/18, 98/19, 30/21, 89/21, 114/22 i 136/24; dalje u tekstu: Zakon).

Uputu prenosimo u cijelosti:

„Radi brojnih upita prijevoznika o načinu tumačenja odredbi Zakona i Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe (Narodne novine, br. 50/18, 56/19, 107/20, 127/21, 147/21, 71/22 i 154/24) ovom Uputom daje se pojašnjenje uvjeta obavljanja usluge taksi prijevoza putem elektroničke aplikacije ili taksimetra, a imajući na umu kako sam tekst odredbi Zakona tako i svrhu i smisao koje su se kroz propisivanje zakonske odredbe namjeravale postići.

Sukladno članku 4. stavku 1. podstavku 1. Zakona autotaksi prijevoz obavlja se temeljem jedne narudžbe i uz jedno plaćanje ukupne naknade za obavljeni prijevoz određene taksimetrom ili elektroničkom aplikacijom iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja prema unaprijed poznatim uvjetima, pri čemu je narudžba prijevoza realizirana pozivom, elektroničkom aplikacijom ili neposredno kod vozača i koja nema obilježja drugih oblika prijevoza putnika.

Drugim riječima, autotaksi prijevoznik može izabrati želi li koristiti taksimetar ili elektroničku aplikaciju prilikom obavljanja autotaksi prijevoza putnika te se sukladno odabranom ima prilagoditi odredbama propisa koji se odnose na taksimetar odnosno aplikaciju.

Ukoliko prijevoznik odluči koristiti taksimetar, isti mora biti odobrenog tipa, ovjeren i postavljen na korisniku vidljivom mjestu u vozilu. Dakle ovdje govorimo o taksimetru koji ima važeće Rješenje o odobrenju tipa mjerila, ili Potvrdu o valjanosti isprava o sukladnosti izdanih u inozemstvu, koju izdaje Državni zavod za mjeriteljstvo.

Korištenje taksimetra povlači za sobom obvezu isticanja cjenika i to tako da na poleđini sjedala vozača i suvozača mora imati istaknuti cjenik autotaksi usluga koji je lako čitljiv te sa slovima i brojkama visine najmanje 4 mm, a osim cijene po prijeđenom kilometru može sadržavati cijenu starta i cijenu po minuti vožnje te ne može sadržavati druge elemente.

Osim toga, cjenik autotaksi usluga mora biti usklađen s odredbama članka 3. stavkom 1. podstavkom 2. te stavcima 3. i 4. istoga članka nakon 30. travnja 2025. godine, odnosno počevši od 1. svibnja 2025. godine.

Također, sva autotaksi vozila koja imaju ugrađen taksimetar moraju, počevši od 1. svibnja 2025. godine, na neostakljenom dijelu prednjih vrata, slovima koja su lako čitljiva i visine najmanje 30 mm, imati natpis na hrvatskom i engleskom jeziku »NAJVIŠA TARIFA KOJA MOŽE BITI NAPLAĆENA U OVOM VOZILU« odnosno »THE MAXIMUM TARIFF THAT CAN BE CHARGED IN THIS VEHICLE« te moraju biti istaknuti svi elementi najskuplje tarife cjenika (cijena po kilometru, te cijena starta i po minuti vožnje ukoliko se naplaćuju) pri čemu se najskupljom tarifom smatra ona koja daje najvišu cijenu za vožnju duljine 5 kilometara i trajanja 15 minuta.

Ispod navedenog natpisa, mora stajati i natpis na hrvatskom i engleskom jeziku, slovima visine najmanje 30 mm »NAJVIŠA CIJENA USPOREDIVE VOŽNJE OD 5 KILOMETARA I 15 MINUTA« odnosno »THE MAXIMUM PRICE FOR A COMPARABLE RIDE OF 5 KILOMETERS AND 15 MINUTES« ispod kojeg podebljanim brojkama i slovima najmanje visine 100 mm, centrirano na sredini ispod gornjeg natpisa mora stajati cijena iskazana u eurima na dvije decimale, a koja se izračunava na temelju svih elemenata tarife iz cjenika (cijena po kilometru, te cijena starta vožnje i vožnje po minuti ukoliko se naplaćuju) koja daje najvišu cijenu za vožnju duljine 5 kilometara i trajanja 15 minuta.

Ukoliko prijevoznik odluči koristiti elektroničku aplikaciju, da bi se autotaksi prijevoz obavljao sukladno odredbama Zakona, putniku unaprijed, dakle prije ulaska u vozilo, moraju biti vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja.

Bitno je istaknuti da se elektronička aplikacija ne može koristiti kao taksimetar jer ista ne zadovoljava uvjete za taksimetar kako su gore opisani, a također ne zadovoljava ni uvjete propisane za aplikaciju ukoliko korisniku nije unaprijed, prije ulaska u vozilo poznata cijena i planirana ruta putovanja.

Posebno naglašavamo da je svaka vožnja koja je izvršena putem taksimetra koji ne ispunjava propisane uvjete odnosno putem aplikacije koju se protuzakonito koristi kao taksimetar ili vožnja putem aplikacije koja ne ispunjava gore navedene uvjete propisane zakonom predstavlja vožnju suprotnu zakonu te će ista biti podložna prekršajnoj sankciji.

Zaključno, autotaksi prijevoz može se obavljati putem taksimetra ili elektroničke aplikacije. Ako autotaksi vozilo ima ugrađen taksimetar, on mora biti odobrenog tipa, u vozilu mora na propisan način biti istaknut cjenik, a na neostakljenom dijelu prednjih vrata propisane pojedinosti o cijenama. Ako se autotaksi prijevoz obavlja putem aplikacije, korisniku unaprijed i to prije ulaska u vozilo moraju biti poznati cijena i planirana ruta putovanja.

Intencija propisa je da korisnik autotaksi usluga uvijek prije ulaska u vozilo transparentno bude obaviješten o cijenama koje mu mogu biti naplaćene – ako se naplaćuje taksimetrom na način da je na vratima istaknuta najviša tarifa i cijena usporedive vožnje, a ako se naplaćuje putem elektroničke aplikacije da je korisniku prije ulaska u vozilo poznata cijena i planirana ruta putovanja.“

Foto: freepik.com

 

 

 

Kontakt

Udruženje obrtnika Slavonski Brod

Petra Krešimira IV, 12
035/447-010
info@uosb.hr
uo.slavonski.brod@hok.hr
udruzenjeobrtnika.sb@gmail.com
Pon-Pet 07:00 - 15:00h

Linkovi

HOK
Ministarstvo gospodarstva
Središnji obrtni registar
HAMAG bicro
Grad Slavonski Brod
Brodsko-posavska županija
Porezna uprava

UO Slavonski Brod

Petra Krešimira IV, 12, 35000 Sl. Brod
Tel.: 035/447-010
E-mail: info@uosb.hr
E-mail: uo.slavonski.brod@hok.hr
E-mail: udruzenjeobrtnika.sb@gmail.com
Radno vrijeme: Pon - Pet 07:00 - 15:00h

Pratite nas na Facebooku